Sisältömarkkinointi - mitä se oikein on?

Olet varmaankin kuullut sisältömarkkinoinnista, mutta tiedätkö mitä se on ja millaisissa tilanteissa sitä käytetään?

Todennäköisesti et, mutta se ei haittaa...En minäkään tiennyt ennenkuin törmäsin siihen yritysbloggaamisen kautta ja aloin työskennellä markkinoinnin ja myyvän kirjoittamisen parissa. Kun opin tästä aiheesta ja kuinka sisältömarkkinointia käytetään, se muutti kokonaan yritykseni markkinoinnin verkossa ja sen ulkopuolella.

Tässä kirjoituksessa käyn läpi selkeästi ja yksinkertaisesti askel askeleelta mitä sisältömarkkinointi oikeasti on, miten sitä kannattaa käyttää ja miten sitä käytetään tehokkaasti. Näet alla artikkelin sisällön yhdellä vilkaisulla. 

  • Sisältömarkkinoinnin määritelmät
  • Kannattaako sisältömarkkinointia tehdä ja miksi?
  • Historia – ei pelkkää digimarkkinointia
  • Maksettu ja maksuton markkinointi
  • Suunnitelmallisuus ja mitattavuus
  • Kohderyhmä
  • Sisällön rooli
  • Asiakkaan polku
  • Sisältömarkkinoinnin tulevaisuus

Mitä sisältömarkkinointi on - askel askeleelta yksinkertaisesti

Sisältömarkkinointi ei ole pelkkää sisällöntuotantoa sellaisenaan, joka toki sekin voi auttaa yrittäjää markkinoinnissa. Siihen sisältyy myös paljon muuta kuin vaikka pelkkä brändin rakentaminen bloggaamalla yrityksen ajatusmaailmasta tai näppärien lainausten jakaminen someen. Kun sisältöä tuotetaan, sille on tietty tarkoitus: vaikkapa myynti tai sähköpostilistalle ohjaaminen. Onnistumista seurataan lukuina, ei vaikeasti mitattavana näkyvyytenä tai tykkäyksinä.

Content Marketing Institute määritteleekin tämän tyyppisen markkinoinnin strategisena lähestymistapana, jossa luodaan ja jaetaan hyödyllistä, johdonmukaista ja yhtenäistä sisältöä. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on houkutella yrityksen ympärille tarkasti määriteltyyn kohdeyleisöön kuuluva oma porukka, jolle markkinointi saa aikaan tuottoisia asiakastapahtumia. [1]

Sisältömarkkinointi on mitatusti kannattavaa (noin kolme kertaa kannattavampaa kuin pelkkä maksullinen hakukonemarkkinointi [2]), mutta siihen kannattaa lähteä asenteella, että tulokset eivät välttämättä synny heti. Syntyessään ne ovat kuitenkin pitkäkestoisia ja olennaista on yleensä myös olemassaolevien asiakassuhteiden hoito ja vaaliminen. 

 

Tämä ei vielä auta avaamaan asiaa kattavasti ja selkeästi, joten otetaan käytännön esimerkkinä jotakin, mitä tapahtuu juuri tälläkin hetkellä sinulle.

Nimittäin tämä juuri ruudullasi avoinna oleva blogikirjoitus. Se on osa yritykseni blogia, joka sijaitsee sivustollani sisaltokonsultti.fi.

Uskon artikkelista olevan sinulle hyötyä, koska olet tullut tänne sen sisältöä hyvin kuvaavan otsikon perusteella. Vastaan artikkelissa erääseen oman toimintani keskeiseen kysymykseen: mitä tarkoittaa, että teen toimivaa sisältömarkkinointia? Samalla haluan auttaa sinua artikkelin kautta: sen sisältö on kouluttavaa ja auttaa pääsemään alkuun.

Jotkut asiasta kiinostuneet blogikirjoitukseni lukijat liittyvät artikkelin luettuaan sähköpostilistalleni. Sitä kautta saan jaettua heille lisää tietoa, vinkkejä ja apua. Lopulta osa heistä ostaa palveluitani tai koulutuksiani. Asentamalla sivustolle Facebook pikselin voisin myös esimerkiksi markkinoida tuotteita juuri sivustolla käyneille asiasta kiinnostuneille.

Paitsi että kirjoitukseni tulee ajan kanssa nousemaan näkyviin Googlen hakutuloksissa hakukoneoptimoinnin seurauksena ja voi löytyä sitä kautta, voin jakaa valmista kirjoitusta sekä maksuttomiin kanaviin että markkinoida sitä maksullisilla mainoksilla kohderyhmälleni esimerkiksi Facebookissa.

Näillä erilaisilla tavoilla markkinointiin käyttämäni aika ja vaiva tuo tulosta pitkällä aikavälillä. Tehdessäni lisää sisältöä linkitän samaa aihetta käsittelevää tekstiä ja videota toisiinsa, jolloin tarjoamani lisäarvo kasvaa. Samalla sivustollani saatetaan viihtyä yhä pitempään, joka taas nostaa sen näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.

Esimerkiksi kaikkea tätä liittyy sisältömarkkinointiin.

 

Hienointa tämän tyyppisessä markkinoinnissa on se, että se mahdollistaa usean ihmisen auttamisen, vaikka he eivät vielä olisi asiakkaitasi. Eikä haittaa ollenkaan, että osa käy vain lukemassa kirjoituksen ja ottaa maksuttoman hyödyn itselleen. Ostopäätöksen kypsyminen netissäkin vie kouluttajien mukaan nykyään jo keskimäärin 22 päivää ja joskus kalliimpien tuotteiden ja palveluiden kohdalla kuukausia tai vuoden.

Mitä luulet, ostaako asiakas sinulta vuoden päästä todennäköisemmin, jos hän on sen ajan kuluttanut hyvää sisältöäsi tai jos hän vain kerran sattumalta törmäsi sivuusi eikä kuullut sinusta uudelleen?

Yrittäjän toiminnassa sisältömarkkinoinnilla voidaan siis ajatella tarkoitettavan mitattavaa, suunnitelmallista ja asiakastapahtumiin tähtäävää kouluttavan sisällön tuottamista ja käyttämistä osana markkinointia. Sellaista voi tehdä jotakuinkin mistä vain aiheesta ja mille vain toiminta-alalle, myitpä tuotteita tai palveluita yksityishenkilöille tai yrityksille.

Yleensä sisältömarkkinointiin sisältyy paitsi sisällön tuottamista säännöllisesti yhdelle tai useammalle alustalle myös

  • selkeä ymmärrys yrityksen arvoista, tuotteen tai palvelun hyödyistä sekä kohderyhmästä
  • sisältöä kuluttavien ihmisten ohjaamista sisällöstä esimerkiksi sähköpostilistalle tai myyntisivulle
  • asiakassuhteen aktiivista ylläpitoa sisällön kautta
  • markkinointikampanjoita
  • markkinoinnin testaamista ja optimoimista

Sisältömarkkinointi ei siis juuri koskaan tarkoita vaikkapa bloggaamista tai videoiden julkaisua yrittäjän omasta päivästä näkyvyyden kasvattamiseksi tai tykkäysten toivossa. Sen sijaan tavoitteena on saada mitattavia asiakastapahtumia ja sisältöä lähestytään sen kautta, mitä hyötyä mahdollinen asiakas sisällöstä saa.

Kannattaako sisältömarkkinointia tehdä ja miksi?

Sisältömarkkinointia tekee tutkimuksten mukaan kansainvälisistä markkinoijista suunnilleen 90% (markkinointi yrityksille, B2B 93% ja kuluttajille, B2C 86% [3]) ja Suomessa jo vuonna 2017 sisältömarkkinointia kertoi tekevänsä 84% yrityksistä [4]. Kyselyssä on saatettu kuitenkin sivuuttaa pienyritykset ja yksinyrittäjät, joille sisältömarkkinoinnista on suhteettoman suuri hyöty.

Kouluttava hyödyllinen sisältö toimii, koska tyrkyttämisen sijaan se tarjoaa sitä, mitä haluamme: apua ja tietoa.

Kun esimerkiksi ostamani mikrofoni ei toiminutkaan uuden puhelimeni kanssa, etsin apua ensin blogeista ja sitten videoiden kautta.  Löytäessäni selkeän selityksen, laatuvertailut eri liittimelle ja vielä ongelmat selitettynä auki, ostin tarvittavat liittimet kyseiseltä sivustolta mielelläni. Samalla kun mainokset ärsyttävät yhä enemmän, apua etsitään. 

Sisältömarkkinoinnissa emme myy suoraan, vaan markkinoimme yritystä, tuotetta tai palvelua kouluttamalla asiakasta hyvän sisällön kautta siten, että hänen tietonsa tai osaamisensa toiminta-alueeltamme kasvaa. Tällainen sisältö tuo oikeita asiakkaita luoksemme automaattisesti: he haluavat meidän ratkaisevan ongelmansa!

Monelle yrittäjälle tämä saattaa tuntua aluksi nurinkuriselta: miksi antaisin parasta tietoani ja osaamistani ilmaiseksi?

Tälle on toinenkin hyvä syy: sisältö omasta aiheestamme on kuin koeajo autoa ostettaessa. Pääsemme loistamaan omalla osaamisellamme, luomaan luottamusta ja tuomaan oikeaa lisäarvoa sen sijaan, että tyrkyttäisimme mainoksin. Luottamus on itseasiassa yksi tärkeimmistä tekijöistä ostopäätöksen syntymiselle.

Sisältömarkkinointi kannattaa, koska se on edullisempaa ja tehokkaampaa kuin suurin osa muusta markkinoinnista ehkäpä suoria suosituksia ja sähköpostimarkkinointia lukuunottamatta. Se yhdistyy mainiosti näihin molempiin. 

Sisältömarkkinoinnin historian lyhyt oppimäärä – ei pelkkää digimarkkinointia

Tiedätkö, milloin sisältömarkkinointia käytettiin ensimmäisen kerran?

Oliko se vuonna 1983, jolloin internet tuli ensimmäistä kertaa käyttöön? Vai kenties vuotta aiemmin, kun Marvel julkaisi ”G.I.Joe – A real American hero!” sarjakuvalehden yhteistyössä G.I. Joe leluja valmistavan Hasbron kanssa? 

Ehkä et ole tullut ajatelleeksi, että hyödyllinen, viihdyttävä tai muuten koukuttava sisältö on ollut osa markkinointia jo iät ja ajat. Suomessakin esimerkiksi 1,4 miljoonaan talouteen jaettava Pirkka-lehti perustettiin jo vuonna 1933.

Vastaavan asiakasjulkaisun maanviljelijöille lähetti jo vuonna 1895 traktorifirma John Deere ja jo paljon sitä ennen Benjamin Franklin julkaisi painetun almanakan markkinoidakseen kirjapainoaan. Osaatko arvata vuoden? Ehkäpä miehen nimen perusteella jotkut osaavat sijoittaa tapahtuman vuoteen 1732.

Yksinkertaisimmillaan sisältöä voidaankin ajatella olevan kaikki hyödyllinen kirjoitettu, puhuttu, videoitu, piirretty, kuvattu ja niin edelleen, mitä tuotamme yrityksen käyttöön. Se ei suinkaan kaikki ole syntynyt vain digimarkkinoinnin myötä.

Internetin ja sosiaalisen median käyttömme lisääntyessä sisältömarkkinointi on kuitenkin paitsi räjähtänyt uskomattomiin mittakaavoihin, myös muuttunut teknisemmäksi ja sitä on tutkittu laajasti.

 

Maksettu ja maksuton markkinointi

Kun puhutaan sisältömarkkinoinnista, on monella asiantuntijalla selkeä näkemys siitä, pitäisikö sisällöntuotannon tähdätä tuomaan sivustolle tai vaikkapa myyntisivulle kävijöitä maksuttomasti esimerkiksi hakukoneiden kautta vai tulisiko sisältöä myös markkinoida esimerkiksi Facebookissa.

Jos tavoitteesi on yrityksesi tehokas markkinointi, sinun ei tarvitse välittää tästä jaosta eri asiantuntijoiden välillä. Voit ottaa käyttöösi jokaiselta sen, mikä toimii juuri sinun yrityksellesi. Kyse on lopulta siitä, kuinka saat sivustosi tai sisältösi mahdollisimman monen kohderyhmääsi kuuluvan ihmisen näkökenttään. 

Ensinnäkin voit mainostaa sivuasi, videotasi tai blogipostaustasi esimerkiksi somessa tai  Google haussa. Tähän viitataan maksullisella markkinoinnilla.

Tai toiseksi voit jakaa linkkiä somessa maksutta ja hakukoneoptimoida sivuston tai sisällön, toivoen sen nousevan riittävän korkealle haussa, jotta ihmiset löytävät sinut. Tämä on niin sanottua orgaanista maksutonta liikennettä.

Yrittäjälle hyvä neuvo on satsata liikenevä aika maksuttoman liikenteen houkuttelemiseen sivustolle tai sisällön pariin esimerkiksi julkaisemalla usammalla alustalla sosiaalisessa mediassa ja hakukoneoptimoimalla YouTube videot sekä blogikirjoitukset. Pääpaino tulisi kuitenkin olla maksullisessa markkinoinnissa.

 

 

Miksi maksullinen markkinointi on niin tärkeää? Koska kaikki maksuton markkinointi on arvaamatonta. Et välttämättä pysty kehittämään suunnitelmallista markkinointistrategiaa maksuttoman markkinoinnin varaan. Algoritmit, jotka vaikuttavat julkaisujen näkyvyyteen muuttuvat, Googlen haun ensimmäinen sija muuttuu ja monet alustat vähentävät maksutonta näkyvyyttä. Jos kaikki munat ovat yhdessä korissa, voi menestys muuttua menetykseksi yhdessä yössä.

Aloittelijalle maksuttoman liikenteen saaminen esimerkiksi blogiin on myös kovan työn alla ja vie aikaa. Kilpailun kasvaessa se on kansainvälisillä markkinoilla muuttunut jo todella hankalaksi. Maksullinen markkinointi voi alkaa tuoda mitattavaa tulosta jo tänään. Maksullinen markkinointi antaa mahdollisuuden suunnitella, rakentaa kampanjoita ja kasvattaa yritystäsi. Hyvästi hiljaiset kaudet ja jatkuva epävarmuus!

On myös hyvä huomata, että käytössäsi on tällä hetkellä erittäin tehokkaita markkinointialustoja, joihin sijoitettu pienikin markkinointibudjetti tulee oikein käyettynä moninkertaisena takaisin tilillesi. Ajattele maksullista markkinointia investointina ja testaa markkinointikampanjoidesi toimivuus ennenkuin sijoitat suuria summia.

Huolehtimalla näin hankituista asiakkaistasi myös tulevaisuudessa, voit rakentaa kestävää yritystoimintaa sen sijaan, että metsästät vaikkapa Facebook tykkääjiä.

Suunnitelmallisuus ja mitattavuus

Sisältömarkkinointiin liittyy olennaisesti sekä suunnitelmallisuus että mitattavuus. Suunnitelma tarkoittaa sitä, että vaikkapa perinteisestä bloggaamisesta ja muusta sisällöntuotannosta poiketen emme tuota sisältöä markkinointia varten hetken mielijohteesta, vaan jokaisella julkaistulla sisällöllä on tavoite ja kampanjoilla on yleensä alku ja loppu.

Mitattavuus taas tarkoittaa sitä, että mittaamme tavoitteidemme täyttymistä esimerkiksi tarkastelemalla kävijämääriä, myyntiä, klikkauksia ja sitoutumisia. Näiden perusteella markkinointia voidaan parantaa ja optimoida, toimimattomia osasia korvata tai parantaa ja saada aikaan parempia kampanjoita.

Suunnitelmallisuutta ja mitattavuutta voi olla ehkäpä helpoin alkaa hahmottaa esimerkkien kautta, joten tässä yksi:

Samana päivänä Britannian uuden pääministerin virkaan astujaisten kanssa heinäkuussa 2019 netissä havaittiin jotakin ensimmäistä kertaa: konservatiivipuolue alkoi välittömästi testata Facebookissa hieman erilaisia mainoksia.

Mainoksista havaittiin yhteensä yli 500 hieman erilaista versiota, joihin reagoimista testattiin pienillä summilla. Voit katsoa muiden tekemiä mainoksia itse etsimällä mainoskirjastosta. Kun mainostus havaittiin, hallituslähteet vahvistivat pian Telegraph-lehdelle, että valmisteilla on kampanja, johon upotettaisiin jopa 100 miljoonaa puntaa.

Mainoksista klikatessa päätyi konservatiivipuolueen laskeutumissivulle, jossa pyydettiin jättämään yhteystietoja. Samaan aikaan Labour-puolue aloitti oman kampanjansa uutta pääministeriä vastaan. Mainoksiin käytettiin viikossa noin 5000 puntaa ja niitä oli yhteensä 20, kahdella eri kuvalla ja eri teksteillä.

Testaaminen, mittaaminen ja optimointi ovat olleet markkinoinnin perustyökaluja jo kauan. Facebook markkinoinnin läpinäkyvyyden kasvattamiseksi tehty uudistus mahdollisti kuitenkin nyt kaikkien mainosten tarkastelemisen meille kaikille. Vaikka konservatiivipuolue käytti kokeiluun vain muutamia tuhansia puntia, kaikki mainokset oli mahdollista nähdä heidän Facebook sivunsa kautta. Viikon aikana käytetty summa kasvoi yli 20 000 puntaan ja erilaisia mainoksia tuli lisää.

Tavoite, suunnitelma ja onnistumisen mittaus ovat tärkeitä, jotta voit arvioida onnistuiko kampanjasi. On tärkeää tietää esimerkiksi paljonko markkinointiin kului rahaa, paljonko esimerkiksi myyntiä se tuotti ja kannattaako näillä luvuilla jatkaa samaan malliin. Sisältömarkkinoinnissa puhutaankin usein konversiosta: moniko markkinointiviestin nähnyt henkilö teki halutun toimen kuten ostoksen.

Kohderyhmä 

Kun puhutaan sisällöstä, on tärkeää tietää kenelle sitä kirjoitetaan, kuvataan tai äänitetään. Se on erityisen tärkeää, jos tavoitteena on saada sisällön kuluttaja luopumaan työllä ansaitusta rahasta.

Jos tämä kuulostaa epämiellyttävälle, se on kuitenkin yrittäjän työ. Sisältö on meidän tapamme vakuuttaa asiakas jo heti siitä, että luopuminen kannattaa ja vastineeksi saa jotakin vielä parempaa ja arvokasta. Kunhan huolehdit, että näin myös on, autat asiakastasi aidosti jokaisessa näistä vaiheista.

Palataanpa hetkeksi Pirkka-lehteen, josta mainitsin tekstin alussa. Kuinka tarkasti uskoisit Pirkan toimituksen tuntevan kohderyhmänsä? Käypä vilkaisemassa Pirkan mediakortin lukijaprofiili

Aikaisemmin mainitsin, että kun konservatiivipuolue tekee mainoksestaan eri versioita, samaa mainosta saatetaan näyttää myös esimerkiksi yhdeksälle eri kohderyhmälle. Yksi mainos oli kohdistettu esimerkiksi vain 55-60 vuotiaille naisille.

On hyvin todennäköistä, että kaikki eivät ole kohderyhmääsi. Tiedätkö siis, kuka kuuluu kohderyhmääsi? Kun alat miettiä kohderyhmiä, voit miettiä, mikä yhdistää nykyisiä asiakkaitasi ja ovatko he juuri niitä henkilöitä tai yrityksiä, joiden kanssa haluat työskennellä?

Ketä tuotteesi tai palvelusi voi auttaa?

Kenellä on varaa ja halua maksaa siitä?

Mitä kohderyhmäsi haluaa ja kuinka tuotteesi liittyy heidän haluamiinsa tuloksiin?

Valitettavasti emme aina osta sitä, mitä tarvitsemme tai ehkäistäksemme tulevia ongelmia. Kun ongelma on jo syntynyt, etsimme sitten siihen kuumeisesti ratkaisuja.

Kohderyhmäsi sisältää ehkä myös erilaisia segementtejä. Jos kohteena ovat vaikkapa pienten lasten äidit, heitä on moneen lähtöön. Kaikki eivät pidä samanlaisesta sisällöstä.

Jos et ole vielä keskittynyt miettimään ihanneasiakastasi, asiakasprofiilia tai avataria, tee se ennen sisältömarkkinointiin ryhtymistä, jotta saat parhaat mahdolliset tulokset. Kohdista sisältö kohderyhmällesi. Parhaat tulokset seuraavat siitä, kun sisältö tuntuu puhuttelevan juuri lukijaa, katsojaa tai kuulijaa itseään.

Huomaa, että keskittyminen kohderyhmään ei välttämättä tarkoita, että kukaan muu ei koskaan osta sinulta.

Sisällön rooli markkinoinnissa

Jos vilkaisit Pirkan lukijaprofiilia ja selasit kohtaan ”Suhtautuminen mainontaan”, huomasit ehkä, että Pirkan lukijat kokivat mainokset perinteisessä mediassa kuten sanomalehdet, iltapäivälehdet, asiakaslehdet ja televisio myönteisemmin (yli 50% myönteisesti) kuin mainonnan blogeissa, samojen lehtien nettisivuilla ja somessa (myönteisesti alle 40%).

Kaikkein vähiten myönteisenä koettiin mainonta sähköpostiin tulevissa uutiskirjeissä tai kännykän kautta tulevissa tekstiviesteissä tai multimediaviesteissä.

Mainonta on usein sitä ikävämpää, mitä henkilökohtaisemmalla tavalla meille suoramyydään. Sähköposti ja tekstiviesti ovat henkilökohtaisen kommunikoinnin välineitä. Miltä sinusta tuntuu, kun puhelinmyyjä soittaa?

Toisaalta meille tarjoutuu juuri tästä syystä hieno mahdollisuus puhua asiakkaidemme ja seuraajiemme kanssa uudella tasolla: sähköpostimarkkinointi voi olla hyvin toteutettuna niin tehokasta juuri siksi, että se on henkilökohtaista.

Yksi hyvin tavallinen sisältömarkkinoinnin kaava on hyvän sisällön jakaminen ja markkinointi ja kiinnostuneiden ohjaaminen liittymään sähköpostilistalle. Hyvin yleinen kompastuskivi on sähköpostilistan käyttö pelkkään myymiseen.

Kun markkinointi on vastavuoroista ja annamme kiinnostuneille ihmisille laadukasta, hyödyllistä ja kouluttavaa sisältöä, he ostavat todennäköisemmin jossakin vaiheessa. Ja kun he ostavat ja saavat edelleen hyvää sisältöä, he ostavat yhä todennäköisemmin hyviä tuotteitasi tai palveluitasi myös uudelleen tai suosittelevat niitä muille.

Sisällön rooli on auttaa ja antaa jotakin hyödyllistä ja kiinnostavaa mahdolliselle asiakkaalle.

Millaista sähköpostia haluaisit saada? Millaista hyödyllistä sisältöä voisit lähettää asiakkaallesi?

Asiakkaan polku

Ennenkuin yrityksellä on edes nettisivut, kannattaa sisäistää ajatus siitä, että ne ovat nimenomaan asiakasta ja kiinnostunutta kohderyhmääsi varten. Mistä ja minkä vuoksi he saapuvat sivustolle, sisällön pariin tai myyntisivulle? Mitä he odottavat näkevänsä ja mitä heidän olisi kaikkein paras nähdä?

Jokaisella sivulla, johon kävijöitä ohjaamme, tulisi olla tarkoitus. Jos vaikkapa mainostat punaisia kenkiä netissä ja asiakas klikkaa kivojen kenkien kuvaa, laitatko linkin verkkokaupan etusivulle? Entäpä jos asiakkaan eteen tulisi kuitenkin viidet eri punaiset kengät, mukaan lukien mainostetut? 

Jos ohjaat liikennettä blogikirjoitukseen, älä jätä asiaa siihen. Ihmiset eivät suinkaan välttämättä muista, kuka kirjoitti hyvin esiintymisjännityksen voittamisesta. Ohjaa lukija liittymään sähköpostilistalle antamalla vaikkapa jokin pieni maksuton opas aiheesta. Nyt olette jo puheväleissä ja saat häneen uudestaankin yhteyden.

Yrittäjinä saatamme luulla, että ihmiset muistavat meidät. Eivät muista. Kilpailemme kissavideoiden, poliittisten twiittien ja klikkiotsikoiden kanssa. Joku ihan hyödyllinen ja kivakin juttu unohtuu helposti välilehdelle ja katoaa sulkiessamme selaimen, kun pitikin lähteä kauppaan tai kaveri laittoi viestin. Sähköpostilistalla saat kävijöihin uudelleen yhteyden ja he saavat hyötyä sinun avustasi. 

 Sisältömarkkinoinnin tulevaisuus

Sinulla on nenäsi alla tällä hetkellä mahdollisuus, joka tuottaisi varmasti tuloja, jos ottaisit sen käyttöösi. Sisältömarkkinointi on kuitenkin murroksessa. Maailman mittakaavassa hyvällä sisällöllä maksuttomasti pärjääminen esimerkiksi hakutuloksissa on muuttunut erittäin ammattimaiseksi, jolloin aloittelijan on vaikea saada jalkaansa oven väliin. Jo aloittaessaan on osattava välttää tietyt sudenkuopat tai sisältöä ei vain kuluta kukaan.

Maksullinen markkinointi tasoittaa pelikenttää. Useat tahot ennustavat kuitenkin isojenkin tekijöiden siirtyvän yhä enemmän sisältömarkkinointiin alustoilla, jotka nykyään ovat niitä tuottoisampia. Siksi kristallipalloon tuijottavat markkinoijat keskittyvät juuri nyt keräämään sähköpostilistaa, jota ei näiden alustojen mainoshintojen nousu voi heiltä viedä.

Hyvää sisältöä kannattaa tuottaa nyt eikä huomenna, koska se antaa mahdollisuuden kerätä sille lukijoita, katsojia ja saada se nousemaan hakukoneiden tutkaan. Mitä pitempään tässä empii, sitä todennäköisemmin mahdollisuus menee menojaan ja tulee liian kalliiksi. Tämä on jo vaikeuttanut pienempien yritysten mahdollisuukisa käyttää tehokkaasti monia aluksi tuottoisia markkinointikanavia netissä ja muuttanut esimerkiksi hakusanamainostamisen luonnetta. 

Sisältömarkkinointi tulee hyvin luultavasti toimivuutensa vuoksi muuttumaan myös. Oikea aika aloittaa on silloin, kun isommat vielä opettelevat. Jos kaipaat siihen apua, varaa kanssani maksuton strategiapuhelu ja jutellaan yhdessä lisää mahdollisuuksista.

Merja Rossi, sisältökonsultti

 

Lähteet:

[1] Content Marketing Institute

[2] Sisältömarkkinointifaktoja

[3] Eroja B2C ja B2B markkinoinnissa

[4] Spoon Agency pohjoismainen sisältömarkkinointi, Sisältömarkkinointi Suomessa nyt ja tulevaisuudessa

[5] Neil Patelin sivusto (historiatiedot paitsi Pirkka-lehti, wikipedia)

[6] Onko sisältömarkkinointi vaikeaa -luvut Optin Monster työkalun blogi

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.