Pelkäätkö, että ihmiset eivät tykkää markkinoinnistasi ja sanovat pahasti?

Tänään haluan puhua siitä, miten yksi hetki ja lausahdus voi muuttaa ihmisen koko elämän suunnan. Syy, miksi haluan puhua tästä on se, että moni pelkää, minkä reaktion oma markkinointi saa.

Mitä, jos joku sanoo pahasti tai ei tykkää?

 

Tänään aamulla olin saanut kaksi naurunaamaa erääseen markkinointipostaukseeni, jolla puhuin itse videolla. Se olisi joskus syönyt minua sisältä: olisin miettinyt pitkään miksi. Nykyään tiedän paremmin. Ensireaktiot eivät ole henkilökohtaisia, vaikka niitä jopa väitettäisiin sellaisiksi. Niillä ei myöskään ole väliä.

Ihmisten reaktiot ja kommentit ovat lahjoja, jotka voit hyväksyä ja kantaa mukanasi tai kiittää lahjasta ja antaa heidän pitää se omana riesanaan. Nämä ihmiset eivät ole niitä, joita varten tätä teen. Teen työtä ja näitä juttuja niitä ihmisiä varten, joita voin näillä auttaa. 

Me kaikki kohtaamme elämässä sellaisia kohtia, joissa joku sanoo meille jotakin, joka muuttaa suuntaamme. Sellaisia kohtia voivat olla loukkaukset, anteeksipyynnöt, erot, tutustumiset ja ammatillisetkin kohtaamiset. Se, että joku sanoo pahasti voi saada meidät sulkeutumaan kuoreemme ja välttämään tiettyjä asioita. Yrittäjinä saatamme suojella itseämme ja kokea suurta vastustusta tehdä vaikkapa videomarkkinointia. 

Jos tunnet mitään tämän suuntaista, haluaisin että luet tämän kirjoituksen loppuun asti. Haluan kertoa sinulle, miksi sinun pitää muuttaa suuntaasi tämän luettuasi.

Moni juttu tyssää yhden ihmisen mielipiteeseen

Oletko joskus kuullut jonkun ihmisen kertovan tarinan, jossa jo opettaja sanoi, että sinusta ei tule mitään? Aikuiset ihmiset kantavat hetkessä möläyteltyjä juttuja pitkään. Olin itse yliopisto-opiskelija, kun eräs professori sai minut vaihtamaan alaa. 

Olin varmaankin jo puolitoista vuotta opiskellut kemian laitoksella ja istuin luennolla aiheesta, josta pidin kovasti. Analyyttinen kemia oli minusta oikeasti todella kiinnostavaa. Siinä saa mitata asioita, joita silmät eivät voi nähdä. 

Professori puhui meille tuloksista: "Jos näytteenä on kaivovettä, ei teidän työnne kemisteinä ole antaa tulokseksi, että lehmällänne on diabetes." Luento loppui, mutta lause jäi vaivaamaan. Puoli vuotta myöhemmin päätin, että haluan opiskella jotakin sellaista, jossa en ole vain kahlittuna koneeseen kuin näyttöpääte vaan saan miettiä myös mikä tuloksia aiheuttaa.

Oliko ajatteluni realistinen kuva analyyttisen kemistin päivästä? Ei ollut. Sanoiko professori, että olisin urani aikana pelkkä näyttöpääte? Ei sanonut. Silti se johti osaltaan siihen, että lähdin opiskelemaan toista alaa ulkomaille. Päädyin lopulta työskentelemään täysin samojen asioiden parissa, joista silloinkin pidin, mutta samalla olin hakenut ja päässyt opiskelemaan myös esimerkiksi slaavilaisia kieliä - suuntani olisi voinut muuttua melko rajusti. 

Jos et sinä, kuka sitten?

Maisterin opintojeni aikana Lontoossa olin hakenut jo puolessa välissä vuotta tohtoriohjelmaan. Ensimmäisen haastattelun jälkeen istuin penkillä puistossa ja ajattelin "No nyt tätä on yritetty kaksi kertaa, tästä unelmasta on päästettävä irti ja liikuttava eteenpäin." Sen jälkeen sain kutsun toiseen haastatteluun, jossa oli paikalla enemmän laitoksen henkilökuntaa. 

Haastattelun jälkeen sanoin maisterityön ohjaajalleni: "Ei se ihan huonostikaan mennyt, mutta tuskinpa minä nyt sinne pääsen."

Ohjaaja katsoi minua tiukasti ja kysyi: "Jos et sinä, niin kuka sitten?" Olin hämilläni. Minulla ei ollut parhaat paperit ja tunsin muutenkin olevani näissä ympyröissä kokoajan alakynnessä. 

Kun minulle tarjottiin paikkaa, olin aidosti yllättynyt, mutta siitä lähtien olen kantanut mukanani ohjaajan fiksua lausetta: "Jos et sinä, niin kuka sitten?" Miksi tehdä päätökset muiden puolesta ennenkuin tietää, onko mahdollisuuksia menestyä?

Vasta vuosia myöhemmin tajusin muuten, miksi sain BSc tutkintoni ensimmäisenä vuonna stipendin. Huomasin lukea maininnan "vuosikurssin korkeimmat yhteispisteet laboratoriotöistä".

Kukaan ei ollut muistanut mainita, että minulla meni ihan hyvin. Siksi olin olettanut, että ei varmaan mene ja huomioinut jokaisen vaikean kohdan tiedostamatta, että tein myös paljon asioita hyvin. Olinhan opiskelemassa uudella kielellä, uudessa maassa ja vielä uutta aihetta.

Moni meistä toimii ja ajattelee näin. Yksi ikävä kommentti markkinointipostauksessa on tärkeämpi kuin sata hyvää reaktiota, vaikka sen voi piilottaa ja jatkaa vain onnellisena matkaansa niiden kanssa, joihin sisältö vetoaa.

Jos vielä olet yksinyrittäjä, kukaan ei muista sanoa "kuka muu muka" tai "kiitos" tai heittää sitä ylävitosta, kun onnistut. Se pitää siksi tehdä itse tai löytää muita, joille jakaa ja jotka kannustavat. 

Itsepä olet valinnut tätä tehdä

Haluan vielä nostaa esille esimerkin muiden tokaisuisssa joskus piilevästä viisaudesta. Oli sellaisen päivän aamu, jolloin jouduin pitämään koko laitoksen edessä esitelmän. Asettelin esitystäni koneelle ja apunani oli laitoksen audiovisuaalisista asetuksista vastaava tyyppi. Hän kysyi jännittääkö minua. Sanoin, että jännittää aivan hirveästi, on melkein jo paha olo. Hän vastasi: "No, itsepä olet valinnut tämän työn, jossa tehdään tällaista."

Olin kai odottanut jonkinlaista sympatiaa. Ärsyttävää, miten oikeassa hän olikaan! Esitelmä meni sillä kertaa hyvin, vaikka jännitinkin. Sain kehuja. Siitä huolimatta nämä sanat jäivät mieleen kaikkein parhaiten.

Myöhemmin hain sellaisia työrooleja, jotka eivät keskittyneet esiintymiseen, vaikka se oli pakollinen osa tutkijan roolia ja vuosien aikana opin erilaisia tapoja tulla paremmaksi esiintyjäksi. Joskus esiintymisjännitys silti edelleen yllättää. Onneksi tiedän kuinka toimia. 

Jos olet yrittäjä, etkä meinaa uskaltaa markkinoida omaa yritystäsi, tuotettasi ja palvelujasi, tämä pätee myös sinuun. Tätä ei voi tässä työssä välttää. On vain kaksi vaihtoehtoa: päästä yli tästä esteestä ja voittaa pelkonsa tai tehdä jotakin muuta kuin yrittämistä. 

Et voi jäädä jumittamaan näiden asioiden kanssa paikalleen, sillä silloin yrityksesi ei toimi parhaalla tavalla ja kasva. Asiat, jotka luovat ikäviä tunteita kuten pelkoa ja ahdistusta menevät pois vain sillä, että niiden kanssa toimii ja tekee asialle jotain. Muuten voit valmistautua siihen, että kohtaat ne uudestaan ja uudestaan.

Mihin reaktiivisuus johtaa?

On luonnollista reagoida muiden kommentteihin ja arvosteluun. Mutta jos toimimme vain reaktioiden kautta, emme koskaan itse ohjaa minne olemme menossa. Muut eivät valitettavasti ohjaa meitä ystävällisesti kohti tavoitteidemme saavuttamista tai kehitystä. Hekin reagoivat siihen pieneen osaan sinun toimintaasi, jonka sattuvat näkemään.

Muistathan muuten, että myös ne irvokkaat naurunaamat ovat reaktioita, jotka saavat julkaisusi näyttämään algoritmien silmissä kiinnostavalta. Ne saavat ihmiset ehkä jopa katsomaan, miksi tämä on niitä saanut. Seisonko tämän puollella vai tätä vastaan? Molempia tulee löytymään tai markkinointisi on luultavasti liian löysää ja yhdentekevää. Koska kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä ja kaikkia ei voi miellyttää. 

Pyysin sinua lukemaan tämän kirjoituksen loppuun, jotta toimintasi muuttuu. Aion yrittää muuttaa sen seuraavaksi, olethan vielä mukana ja hereillä?

Se, mitä sinulla on annettavana on niin arvokasta apua asiakkaillesi ja ympärilläsi olevalle porukalle, että et saa jättää sitä tekemättä vain pelon vuoksi. Se olisi väärin. Vastustusta ei yleensä ole pieniä juttuja kohtaan vaan niitä, jotka muuttavat elämää. 

Tony Robbins, amerikkalainen valmentaja, puhuu päätösten voimasta:

"Päätöksissä on lopullisin voima. Niinä hetkinä, kun teet päätöksiä, muokkaat kohtalosi. Jokaisella tekemällämme päätöksellä, oli se hyvä tai huono, kartoitamme tietyn varman polun."

Sinä voit päättää kuunnella pelkoa, reagoida muutamaan hassuun naurunaamaan tai tyyppiin, joka ei ole kanssasi samaa mieltä tai haluaa pilata päiväsi. Annatko sen viedä apusi sadoilta tai tuhansilta ihmisiltä, joille viestisi resonoi? 

Päätos on sinun, mutta jos et sinä, kuka muu muka?

Tsemppiä markkinointiisi!

- Merja, sisältökonsultti

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.