Onko sinun yritykselläsi markkinoinnissaan taikapölyä?

Lukiossa minulla oli ystävä, jolla oli tapana syödä joka viikko ihanassa kahvilassa leivos. Se sai minut miettimään, miksi en tehnyt tällaisia asioita itse useammin. Olisihan leivoksen voinut halutessaan korvata vaikka edullisilla pullakahveilla tai pelkällä kahvikupposella kauniissa ympäristössä.

Myöhemmin ostin Brysselistä kauniissa rasiassa suklaakonvehteja ja nautin ne aamukahvin kanssa, yhden jokaisena aamuna auringonnousua ja raikasta aamua rauhassa katsellen. Nämä ovat asiakaskokemuksia parhaasta päästä ja myös hyvästä suklaasta olisi minulle voinut muodostua helposti elämänpituinen tapa. Sen sijaan ostan tietynlaista kahvia ja uusin joka vuosi tilaukseni mindfulness harjoituksia aamuuni tarjoavaan sovellukseen.

Suuri osa meistä ei ole kokenut iloa siitä, kun kylänraitilla saattoi olla monta pientä kauppaa: kalakauppa, vihanneskoju, valokuvaamo, räätäli, leipomo, kirjakauppa...ja jokaista pyöritti yrittäjä, joka tunsi asiakkaansa sekä tuotteensa hyvässä ja pahassa.

Olen kasvanut lähiössä ja ensimmäinen kokemukseni tästä oli muutettuani opiskelemaan Englantiin. Lontoo on kuin kokoelma erilaisia pieniä kyliä tai kaupunkeja valtavan suurkaupungin sisällä. Kylässäni oli normaaleja englantilaisia ketjukauppoja, mutta sinne tänne ripotellut yksittäiset karamellikaupat ja kirjakaupat olivat kuin pieniä helmiä. Juustokaupassa käynti oli pieni erikoistilaisuus ja ihailin kynä- ja paperituotekaupan ikkunaa kuin mielenkiintoista näyttelyä. 

 

 

Näistä kaupoista hankitut tuotteet tuntuivat vielä kotonakin omaavan jotakin erikoislaatuista taikaa, jota ei supermarketin hyllyiltä vain löytynyt. Olet ehkä törmännyt samaan tunteeseen muuallakin.

Kun ostin ensimmäistä kertaa erikoistarkoitukseen hieman kalliimmat kengät, ne tulivat kauniissa paketissa, jonka päälle oli sidottu erikoinen kaunis kangaskukka. Sisällä oli kenkien lisäksi hyvästä paksusta paperista valmistettu minulle osoitettu kirje sekä kenkien säilytykseen tarkoitettu suojapussi. Ostos oli noin 150 euron arvoinen. Säästin kukan pitkään.

Ehkä tunnistat silloin tuntemani tunteen, sillä itse olen huomannut sen muuallakin, jopa netistä ostaessani:

  • ottaessani käsissä tukevalta tuntuvasta paketista hyvää mikrofonia
  • toimivalla siistillä kuntosalilla
  • rentouttavassa jalkahieronnassa kauniissa tilassa, jossa soi rauhoittava musiikki
  • avatessani kauan harkitsemani verkkovalmennuksen, joka osoittautuu heti toimivaksi ja hyväksi
  • saadessani edulliseen huonekalutilaukseen maksuttoman toimituksen, johon kuuluu tuotteen kokoaminen osista ja paikalleen asettaminen ja palvelu on ollut ystävällistä ja nopeaa 
  • ottaessani uutta kännykkää tai tietokonetta käyttöön ensimmäistä kertaa ja asennus on nopea ja helppo
  • kun huolestuttava ongelma ratkeaa helposti yhdellä soitolla tai viestillä ystävällisen ja välittävän henkilön kanssa asioidessa

Monissa maailman maissa on nykyään normaalia ostaa netistä jotakin ja heittää se lähes heti pois. Meillä on saatavillamme tuhottomasti kokemuksia ja viihdettä, jotka eivät saa aikaan taian tuntua ja ehkäpä vain kuluttavat aikaamme. 

 

Yrittäjänä minua ja varmasti sinuakin kiinnostaa siksi se, mistä kuvailemani taika on tehty.

Se on tehty tarinoista, joiden osaksi tuotteemme ja palvelumme päätyvät ja kontekstista, jossa asiakkaamme näkevät ne. 

Leivos ei ole vain leivos vaan viikottainen kiitollisuuden ja hengähdyksen heti, jolloin hän istahtaa miettimään, mikä elämässä on ihanaa ja hyvin.

Mikrofoni ei ole vain esine, vaan työkalu, joka mahdollistaa unelmia ja laadukkaan työn uudella tasolla taas hieman enemmän ammattilaisena.

Jalkahieronta on seisomiseen väsyneille jaloille hetki ammattilaisen käsissä palautumassa viikkojen vaativasta työstä ja jollekin asiakkaalle ehkä ainoa ihmiskosketus pitkään aikaan.

On selvää, että kaikille asiakkaille tarinat eivät ole samoja. Belgialaisen suklaakaupan ei välttämättä kannata alkaa pelkästään myydä parikymppisille lontoolaisille aamusuklaata. Mutta tarinoissa toistuvat usein ne tärkeimmät elementit, joihin taikakin perustuu: laatu, ammattitaito ja asiakaskokemus sekä -palvelu eli asiakkaista välittäminen.

Viikottaista leivosta tuskin nautitaan kahvilassa, jossa tuntee tulevansa tympeästi kohdelluksi ja arvokkaampi tuote tai palvelu ostetaan varmasti tutustumalla muiden käyttäjien palautteisiin, vertailuihin ja käyttökokemuksiin.

Kun joka tapauksessa kilpailemme huomiosta Netflixin, Facebookin, Instagramin, uutisten, viestien ja loputtomien meemien ja videoiden virran kanssa, on syytä miettiä, miten saamme yritykselle huomiota. Voimme huutaa, painostaa ja tyrkyttää tai leikkiä somessa kaveria maksaen kalliisti omalla ajallamme.

Tai voimme välittää asiakkaistamme aidosti, tehdä laadukasta työtä ja ymmärtää heidän tarinoitaan syvemmin - silloin osaamme puhua heille asioista, joilla on merkitystä heidän elämässään ja tehdä sisältöä, joka houkuttelee myös muita samanmielisiä asiakkaiksemme. 

Jos sinulla on pieni tai keskikokoinen yritys, jota pyörität suurella sydämmellä ja kestävästi pitkällä tähtäimellä, olet osa uutta kylätietä reunustavaa houkuttelevien näyteikkunoiden rivistöä. Myitpä tuotteita tai palveluita, on aika palata vanhoihin yksinkertaisiin periaatteisiin ja välittää asiakkaista.

Katso lisää yksinkertaisesta ja toimivasta markkinoinnista vaikuttavalla sisällöllä ja ota käyttöösi maksutonta apua ja resursseja jo tänään.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.