Googlen hauista 62% ei johda yhteenkään klikkaukseen: 5 askeleella yrityksesi saa silti sivustolle kävijöitä

Omaa sivustoa pitäisi saada nostettua hakukoneen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle ja mielellään ensimmäiselle sijalle tärkeimmissä hauissa.

Yli 25% eli neljännes haun tehneistä nimittäin klikkaa ensimmäistä orgaanista (ei mainostettua) hakutulosta ja klikkien määrä keskimäärin laskee jokaista sijaa kohti. Jo kymmenennellä sijalla keskimääräiset klikkaukset ovat vain 2,5% kaikista klikeistä.

Harva kuitenkaan on miettinyt, miten voi reagoida siihen, että Googlesta tulleet klikkaukset vähenevät kovaa vauhtia. Kun viime vuonna Googlen hauista hieman yli puolet ei tuottanut yhtäkään klikkausta, tänä vuonna luku on jo yli 62%.

Samaan aikaan Google panostaa nimenomaan siihen, että hakutuloksissa korkealle sijoittuvat tulokset vastaavat haussa esitettyyn kysymykseen tai ratkaisevat hakijan ongelman. Kuinka on mahdollista, että hakijat ovat yhä tyytyväisempiä tuloksiin, mutta eivät klikkaa niitä?

Googlen tavoitteena on tuoda informaatiota ihmisten ulottuville mahdollisimman helpossa muodossa

Yritysten tavoite saada haun tehnyt henkilö klikkaamaan sivustolle ja lopulta asiakkaakseen ei välttämättä ole linjassa Googlen tavoitteen kanssa esittää tietoa mahdollisimman helpossa muodossa ja vastata parhaalla mahdollisella tavalla hakijan kysymykseen.

Mitä parempi hakukoneen algoritmi on tunnistamaan haun tarkoitusta, sitä paremmin se osaa löytää sivustojen sisällöstä esimerkiksi oikean luvun, tuloksen tai vaikka säästä kertovan tiedon, jonka se voi sitten näyttää suoraan tulosten yläosassa. Oletko koskaan hakenut urheilutuloksia tai esimerkiksi jonkin maan aikaa juuri tällä hetkellä? 

Amerikkalaisen jalkapallon tulokset voivat näyttää suoraan tältä:

Kun haluan tarkistaa, onko minun aika soittaa asiakkaalleni toisessa maassa voin näppärästi kirjoittaa tällaisen haun:

Tämän päivän sään nähdäkseni minun ei tarvitse edes klikata hakunappia:

Mutta joskus ehkä haluan tehdä niin, jotta tiedän, tarvitsenko huomenna sateenvarjoa:

Kun olet käyttänyt aikaasi esimerkiksi tutkimukseen tai sisällön kirjoittamiseen ja Google poimii jonkin tiedon sieltä suoraan ohjaamatta kävijöitä sivustollesi, se saattaa tuntua kurjalta. Ennen olisin nimittäin tätäkin artikkelia varten joutunut klikkaamaan ensimmäistä tulosta ja etsimään prosenttiluvun tekstin seasta (tein itse niin, mutta halutessani olisin saanut etsimäni tiedon jo hakutuloksista):

Mutta itseasiassa tähän muutokseen ei ole kovin vaikeaa sopeutua, jos sisältöstrategiasi on muuten kunnossa. Tässä artikkelissa käyn läpi, mitä yrittäjän pitää sisällön tyypistä ja laadusta ymmärtää, jotta sivustolle edelleen saa varmemmin nimenomaan klikkauksia. 

Hakukoneoptimoinnin ja sisällön kirjoittamisen tavoite on ehdottomasti saada juuri oikeanlaisia klikkejä 

Yrityksen ei yleensä kannata toimia vain Googlen tietolähteenä, vaikka puhunkin myöhemmin hieman siitä, miten algoritmin tätäkin ominaisuutta voi käyttää tietoisesti hyväkseen sivuston kehityksessä. 

Miksi klikkaus on tärkeä?

Koska vasta sivulla pääset kunnolla jakamaan sisältöä ja tekstiä, joka saa aikaan toimintaa. Jos mahdollinen asiakas ei klikkaa sivustolle asti, hän hyvin varmasti ei ota yhteyttä tai liity sähköpostilistallesi. Kyse ei siis ole pelkästä klikistä vaan siitä, että se vaaditaan, jotta mitään muuta voi tapahtua.

Huomionarvoista on myös se, että kaikki klikit eivät ole yhtä arvokkaita. Jos klikkaaja on kohderyhmääsi kuuluva mahdollinen asiakas, jota palvelusi tai tuotteesi kiinnostaa, klikki on hurjasti arvokkaampi kuin kuka tahansa netin selailija.

Silti yritykset usein sortuvat käyttämään yhtä paljon energiaa sellaiseen sisältöön ja hakukoneoptimointiin, jossa hakusana luultavammin tuo juuri oikeanlaisia kävijöitä sivustolle kuin käytetään hakusanoihin, jotka eivät koskaan tule tuomaan tulosta asiakastapahtumina.

Yhtenä esimerkkinä voisi ottaa yrityksen, joka kertoi parhaan hakusanansa olevan “ilmaiset kuvat” tai “ilmaisia kuvapankkeja”. Ainoa ongelma oli, että vaikka kävijämäärä sisällöillä kasvoi, yhteydenotot eivät. Yritys tekee kauniita ja tuhansien eurojen arvoisia nettisivuja toisille yrityksille. Kohdennus oli mennyt metsään ja vaikka kasvu näytti lupaavalle kävijämäärien suhteen, siitä ei ollut yritykselle juurikaan hyötyä.

Sinänsä siis ei ole mitään uutta siinä, että yrityksen kannattaa käyttää hieman aikaa sen miettimiseen, missä hauissa sen kannattaa sijoittua ja millaista sisältöä sivustolle kannattaa tuottaa, jotta saadaan oikeanlaisia haluttuja tuloksia.

Älä työskentele algoritmeja vastaan vaan niiden kanssa

Hakukoneiden algorimit ovat erittäin tehokkaita ja monimutkaisia. Niitä vastaan taisteleminen on tuulimyllyjen kanssa kamppailua. Sen sijaan yrityksen on ymmärrettävä, miten oman tavoitteen oikeanlaisten kävijöiden saamisesta sivustolle saa linjaan Googlen uudistuksien ja algoritmien toiminnan kanssa.

Alkuperäisessä kirjoituksessaan klikkien vähenemisestä Neil Patel kertoo monen olevan tuohtunut hakukoneen toiminnasta ja kokevan sen epäreiluna. Neilin tapaan olen eri mieltä. Otan mielelläni käyttööni tietoa nopeammin ja helpossa muodossa ja työssäni käytän Googlen algoritmien voimaa hyväkseni. 

Ongelma syntyy vain silloin, jos päätät jääräpäisesti tuottaa kevyttä sisältöä, joka perustuu yhdelle hakusanalle ja esimerkiksi vain yhdelle helposti tiivistettävälle faktalle. Jos noudatat sen sijaan hyvän yritysblogin tiedon lisäämisen periaatetta ja sisällöstäsi löytyy enemmän kuin yksi yksityiskohta, sinun ei tarvitse olla erityisen huolissasi. 

Seuraavaksi haluankin käydä läpi viisi askelta, joilla varmistat enemmän oikeanlaisia klikkejä nyt ja tulevaisuudessa Googlen hakutulosten muutoksista huolimatta.

 5 toimivaa askelta sisältöön, jota klikataan tuloksissa

 1. Kirjoita laajempaa ja pitempää hyödyllistä sisältöä

Liian kevyt sisältö on yleensä oire siitä, että aiheesta ei joko tiedetä tarpeeksi tai tavoitteena on ollut tehdä paljon sisältöä mahdollisimman monelle eri hakusanalle. Kumpikaan ei ole kovin hyvä strategia yrityksen markkinoinnissa. 

Keveyden lisäksi linkeillä on tärkeä merkitys hakutuloksissa nousemisessa: hakukoneet arvioivat yleensä hyviltä sivustoilta tulevien linkkien suuremman määrän kertovan hyvästä sisällöstä. Linkkejä taas saa tutkitusti kaikkein eniten pitempi ja hieman syvällisempi sisältö. Pitempi sisältö saa jopa 77% enemmän linkkejä.

Yksin sisällön pituus ei ole takuu menestyksestä, mutta pitemmät hyvin kirjoitetut tekstit antavat usein parempia vastauksia ongelmiin ja kysymyksiin kuin lyhyet. Joskus taas esimerkiksi kuvasarja selittää asian helposti ja selkeästi.

Yritysten sisältö on useammin ensimmäistä tyyppiä. Siksi sinun kannattaa miettiä, voisitko panostaa pitempiin teksteihin, joita tulevan asiakkaan on kiinnostava lukea. Case studyt esimerkiksi ovat tässä hyviä.

2. Kirjoita asiakkaalleesi sopivan tasoista sisältöä

Onko tuleva asiakkaasi tietyn alan asiantuntija vai esimerkiksi toimitusjohtaja? Onko hänellä jo tietty tietotaso vai aloittaako hän täysin nollasta? Kiinnostavatko häntä tekniset yksityiskohdat, miten tuote toimii käytännössä perustasolla vai paljonko se säästää kuluja ja miten?

Monelta yritykseltä unohtuu se, että asiakas kaipaa tietyn tasoista sisältöä ja ratkaisuja oikeisiin ongelmiin. Se, millaista sisällön on oltava, riippuu tuotteesta ja palvelusta sekä sen omasta kohderyhmästä.

Voi olla, että sinun kannattaa kirjoittaa sisältöä monesta näkökulmasta: 

  • ensimmäistä kertaa yritykseesi törmääville, jotka käyttävät tällä hetkellä toisen yrityksen kilpailevia tuotteita tai palveluita
  • sellaisille, jotka tuntevat tuotteesi tai palvelusi, mutta miettivät kannattaako se hankkia nyt tai auttaako se heitä todella tai toimiiko se
  • niille jotka tietävät vain ongelman, jonka haluavat ratkaista eivätkä vielä miten se ratkaistaan

Tuntemalla parhaat asiakkaasi voit alkaa kohdentaa sisältöä juuri heille. Sisältöstrategian tekeminen voi myös paljastaa uusia kohderyhmiä.

3. Selvitä, mitä asiakkaasi etsii ja mitä kysymyksiä hän kysyy

Hakukoneoptimoinnin perustana toimii yleensä hakusana-analyysi, jossa etsitään analyysityökaluja käyttäen, miten paljon erilaisia hakusanoja todellisuudessa haetaan ja mitä aihealueeseen liittyviä uusia hakusanoja voidaan käyttää. Mutta pelkkä hakusanojen kartoitus ei anna tarpeeksi tietoa siitä, mitä nimenomaan asiakkaasi kysyy. 

Tuleva asiakas ei välttämättä osaa alasi jargonia tai tiedä vielä, että tarvitsee juuri sinun ratkaisusi ongelmaansa. Kuten kävimme läpi, hän saattaa jopa vielä kuvitella, että hänellä on ihan eri ongelma. 

Esimerkki 1: yrittäjä saattaa haluta ulkoistaa sisällöntuotannon ja julkaisun toistuvia helppoja tehtäviä mahdollisimman edullisesti, koska se vie niin paljon aikaa (kirjoittaminen, kuvat, aiheen miettiminen, taustatutkimus ja linkit, hakukoneoptimointi, sisällön jakaminen…) ja päätyykin konemaisen julkaisun sijaan aloittamaan kanssani sisältöstrategiaan perustuvan vuoden projektin, jossa rakennetaan tulevalle asiakkaalle selkeä polku asiakkaaksi ja saadaan sivusto nousemaan hakutuloksissa. 

Ensimmäinen askel on siis käyttää työkaluja sekä omaa tietoa siihen, että tunnistat miten ratkaisemasi ongelma oireilee.

Esimerkki 2: Voiko kattoremonttifirma tavoittaa talonomistajan siinä vaiheessa, kun katon tila alkaa huolestuttaa sen lisäksi, että sijoittuu korkealle hauissa, jotka liittyvät vuotavaan kattoon? Voisivatko he kirjoittaa myös siitä, minkä ikäisenä katto vaatii tarkastuksen ja ongelmista, joita kaikki eivät tunne, mutta jotka johtavat kalliisiin korjauksiin ajan kanssa?

Mitä sinun tuleva asiakkaasi missäkin vaiheessa ajattelee ja miettii? Mitä polttavaa tai kytevää ongelmaa hän harmittelee mielessään? Mistä aiheesta kirjoitetun tekstin hän kiinnostuisi lukemaan, vaikka ei vielä ole miettinyt, että yrityksesi on ratkaisu ongelmaan?

4. Tuo esiin monta kiinnostavaa yksityiskohtaa sisällön tueksi

Mainitsin jo alussa, että osa klikkien vähenemisestä liittyy sisältöön, josta haetaan vain yhtä tietoa, joka hakukoneen on helppo poimia ja nostaa esiin haun alkuun. Välttääksesi tämän ongelman, ota tekstiin jo otsikoinnissa näkyvä erilainen näkökulma, joka kiinnostaa klikkaamaan ja lukemaan useamman yksityiskohdan tai kirjoituksen eri osiot. 

Haetun tiedon mainitseminen auttaa kirjoitustasi nousemaan korkeammalle haussa ja Googlea tuomaan tiedon nopeasti hakijan saataville, joten sen lisääminen selkeästi esille ei ole itsessään ongelma. Saat kaiken hyödyn sijoituksesta kuitenkin vain, jos kirjoituksen antama näkökulma tai sen sisältämä muu tieto on niin kiinnostavaa ja hyödyllistä, että hakija kiinnostuu. 

Kevyt sisältö on muutenkin helppo skannata, poistua sivustolta ja unohtaa se. Syvempi ja pitempi sisältö, joka sisältää useampia kiinnostavia yksityiskohtia saa varmemmin jatkamaan myös sivuston selailua ja esimerkiksi liittymään sähköpostilistalle. 

5. Kirjoita kiinnostava hakutulos ja otsikko

Aikaisemmin näytin sinulle hakutuloksen, josta olin hakenut tietoa ensimmäistä hakutulosta klikkaavien hakijoiden määrästä. Sen otsikointi oli nimenomaan tämä hakemani prosenttitieto ja kyseessä on uutisartikkeli.

Uskallan siksi väittää, että tämä kirjoitus pyrki sijoittumaan haussa ensimmäiselle sijalle ja vastaamaan tehokkaasti esittämääni kysymykseen sen sijaan, että tavoitteena olisi välttämättä edes saada minut klikkaamaan. Jos sivusto sijoittuu suosituissa hauissa korkealle, se saa usein myös linkkejä jakamaansa tietoon. Linkit taas nostavat sivuston arvoa hakukoneiden silmissä. Tämä artikkeli on siis onnistunut kohdallani siinä, mitä varten se on kirjoitettu, vaikka en klikkaisi hakutuloksista eteenpäin.

Kun yrityksesi tavoitteena ei ole vain kerätä linkkejä faktatiedon avulla sijoittumalla korkealle, näytä se jo otsikossa ja lupaa metatietojen sisältöä kuvaavassa lyhyessä tekstissä enemmän. 

Tässä esimerkiksi toisena samassa haussa saamani tulos, joka lupaa enemmän kiinnostavaa tietoa suuresta määrästä dataa:

Kuudes tulos lähestyy aihetta jo aivan eri näkökulmasta, joka monia kiinnostaa vielä enemmän kuin itse prosentit eli kuinka ensimmäiselle sivulle oikein pääsee:

Jokainen näistä tuloksista vetoaa luultavasti erilaiseen haun tehneeseen ihmiseen. Huomaatko, kuinka tärkeää on kirjoittaa hakutulos, jossa sanot oikeat asiat? Tämä on sisältösi mainos, josta riippuu pitkälti, näkyykö sisältö vain tuloksissa vai klikataanko sitä.

Jos esimerkiksi Google Search Consolen tai muun käyttämäsi analyysityökalun data näyttää, että jokin sisältö on ollut mukana hakutuloksissa, mutta sitä ei koskaan klikata tai klikkauksien määrät ovat hyvin vähäiset, kannattaa tarkistaa, miltä hakutulos näyttää. Kokeile sen muokkausta kiinnostavammaksi ja erilaista otsikkoa.

Seuraavat askeleet

Toimimalla algoritmin mukaisesti kirjoitat yleensä parempaa ja toimivampaa sisältöä. 

Mutta esimerkiksi hyvän asiantuntijatasoisen ja kiinnostavia yksityiskohtia sisältävän tekstin kirjoittaminen vie aikaa ja vaatii ajattelua sekä taustatyötä.

Yleensä se onnistuu, kun sinulla on toimiva julkaisusuunnitelma ja mielellään sisältöstrategia ohjaamassa tekemistä. Rakenna julkaisusuunnitelmasi asiakastutkimuksen ja hakusana-analyysin pohjalta ja varaudu käyttämään enemmän kuin muutama tunti aikaa sekä myös markkinoimaan julkaisuasi. Moni hyvä suunnitelma kaatuu siihen, kun aikaa meneekin oletettua enemmän.

Et tarvitse tuhansia artikkeleita vaan jo muutama hyvä oikeanalainen sisältö voi kiinnostaa aina uusia yrityksestäsi ensimmäistä kertaa kuulevia ihmisiä.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *