Tekeekö raha onnelliseksi? Tiede vastaa.

Raha ei tee onnelliseksi tai rahalla ei voi ostaa onnea on tunnettu sanonta. Toisaalta rahalla voi kuitenkin ostaa monia asioita, jotka varmasti lisäävät onnellisuutta ja tyytyväisyyden tunnetta omaan elämään. Rahalla ei helposti ja automaattisesti saa onnellista perhettä, kokonaisvaltaista mielenrauhaa tai hyviä ystäviä. Mutta asettaessaan ne tavoitteekseen, raha voi antaa paremmat mahdollisuudet tavoitella useimpia asioita.

Moni yrittäjä asettaakin rahan tärkeimmäksi tavoitteekseen ja se on aivan luonnollista. Alussa on tieysti saatava oma toiminta kannattavaksi ja yritys elää rahasta. Usea yrittäjä kuitenkin myöntää myös jossakin vaiheessa, että pelkkä raha ei riitä motivaatioksi työn haasteissa ja tylsienkin tehtävien edessä. Ehkä raha ei siis olekaan hyvä pitkän tähtäimen tavoite…?

...

Jatka lukemista...

Kaksi tapaa saavuttaa tavoitteesi todennäköisemmin

 

Tavoitteiden saavuttamiseen vaaditaan työtä, määrätietoisuutta ja sitoutumista aikaansaamiseen. Miksi jotkut saavuttavat tavoitteensa kompastumatta matkalla haasteisiin ja tekevät isojakin juttuja helpon oloisesti?

Ensin täytyy tietysti olla tavoite ja motivaatiota työskennellä sen eteen. Kun jätetään pois laskuista ne, jotka haahuilevat päämäärättömästi, on tutkimusten mukaan kaksi asiaa, jotka tähän vaikuttavat eniten.

 

Tavoitteiden saavuttamisessa onnistuvat ne, joilla on jonkinlainen vastuuvelvollisuus ja kannusteita jatkamiseen

Hyvät yritysvalmentajat tai personal trainerit saavat aikaan näkyvää ja tuntuvaa muutosta nopeasti. Paitsi että he ovat matkalla mukana tsemppaamassa, hyvät valmentajat pitävät sinua myös vastuussa siitä, että etenet sovitulla tavalla.

Tuottoa valmennuksesta suitsutetaan...

Jatka lukemista...

Miksi hyviä ideoita tulee yöllä, kävelyllä tai laiturin nokassa: miten valjastat prosessin käyttöösi?

Jotkut pitävät muistikirjaa yöpöydän äärellä, koska heräävät yöllä hyvä idea tuoreena mielessä. Toiset keksivät uutta tai ratkaisevat ongelmia yhtäkkiä vaikkapa lenkillä, kävelyllä luonnossa, laiturin nokassa, suihkussa tai hiihtämässä.

Miksi hyviä ideoita syntyy juuri silloin ja miksi ne eivät nouse pintaan, kun tarvitsemme ahaa-elämyksiä ja nopeita ratkaisuja?

Jokainen yritys kaipaa innovaatiota ja uusia tuoreita hyviä ideoita. Vaikka idealla ei ole rahallista arvoa, sen toteuttaminen voi olla ero kasvavan ja onnistuvan yrityksen tai paikalleen jämähtävän epäonnistuvan yrityksen välillä. Tässä artikkelissa käyn läpi, mitä voit tehdä kannustaaksesi uusien idoiden pulpahtamista pinnalle arjessa ja työssä.

Miten uusia ideoita tutkimuksen mukaan oikeasti syntyy?

Oletko...

Jatka lukemista...

Näin aloitat toimivan rutiinin lopettamatta kesken

Oletko joskus törmännyt neuvoon, että vaikkapa kodin siivoamisesta tai yrityksen blogin kirjoittamisesta voi kehittää tavan? Ehkä olet koittanut itsekin kehittää hyviä tapoja ja epäonnistuessasi syyttänyt itseäsi itsekurin puutteesta.

Hyviä uutisia: vika ei itseasiassa luultavasti ollut ollenkaan sinussa. Todennäköisesti yritit kehittää tavan väärästä asiasta.

King’s College Londonin tutkija Benjamin Gardnerin mukaan tapa on tieteellisesti määriteltynä heräte, joka saa aikaan tiedostamattoman toiminnan. Vapautamme mielemme miettimään muita asioita samalla, kun tavaksi muodostunut asia tapahtuu. 

Tavan toteuttamatta jättäminen tuottaa epämukavuutta tai hämmennystä. Käyttäytymiseen perustuvaa suunnittelua yrityksille tekevä konsultti Nir Eyal käyttää esimerkkiä lapsena opitusta...

Jatka lukemista...

Onko sinun yritykselläsi markkinoinnissaan taikapölyä?

Lukiossa minulla oli ystävä, jolla oli tapana syödä joka viikko ihanassa kahvilassa leivos. Se sai minut miettimään, miksi en tehnyt tällaisia asioita itse useammin. Olisihan leivoksen voinut halutessaan korvata vaikka edullisilla pullakahveilla tai pelkällä kahvikupposella kauniissa ympäristössä.

Myöhemmin ostin Brysselistä kauniissa rasiassa suklaakonvehteja ja nautin ne aamukahvin kanssa, yhden jokaisena aamuna auringonnousua ja raikasta aamua rauhassa katsellen. Nämä ovat asiakaskokemuksia parhaasta päästä ja myös hyvästä suklaasta olisi minulle voinut muodostua helposti elämänpituinen tapa. Sen sijaan ostan tietynlaista kahvia ja uusin joka vuosi tilaukseni mindfulness harjoituksia aamuuni tarjoavaan sovellukseen.

Suuri osa meistä ei ole kokenut iloa siitä, kun kylänraitilla saattoi olla monta pientä kauppaa: kalakauppa, vihanneskoju,...

Jatka lukemista...

Ajanhallinnan taito: kuinka tehdä huomattavasti tuottavampaa työtä vähemmässä ajassa?

Ajanhallinnan maailmaa vaivaa vaikeasti parannettava väärinkäsitys. Se perustuu ajatukselle, että tiedämme lähes automaattisesti, mitä meidän kannattaa ja pitää tehdä ajallamme, mutta emme osaa tehdä sitä kaikkea tarpeeksi tehokkaasti. Mitä enemmän saisimme päviimme mahtumaan, sitä tuottavampia olisimme. 

Markkinat ovat täynnä työkaluja, sovelluksia, kalentereja, kirjoja ja kursseja, jotka opettavat hoitamaan tämän väärinkäsityksen aiheuttamia oireita ja tunnetta, että emme tee tarpeeksi tai aika ei ole kontrollissa. Juuri kukaan ei saa niitä kuitenkaan toimimaan. Miksi?

Psykologi Adam Grant kirjoittaa New York Times lehdessä eräästä kurssilaisestaan, jonka esimies halusi parantaa työn tuottavuutta. Pudotettuaan aikataulustaan kaikki turhat kokoukset, kurssille osallistuja ei ollut onnistunut vapauttamaan...

Jatka lukemista...

Kriisit ovat muutoksenhallinnan tulikokeita. Miten yrittäjä voi hallita kriisiä ja muuttuvaa maailmaa?

 

Elämme tätä kirjoittaessani koronaviruksen takia aikoja, jollaisia me, jotka emme ole kokeneet sotaa ja pulaa emme ole osanneet kuvitella. Mummini kertoi siitä, kuinka lapsena äiti saattoi lähettää hakemaan jotakin tuotetta kaupasta ja sitä ei jonottaville ostajille vain ollut saatavilla. Kotiin piti palata tyhjin käsin.

Useimmille meistä tämä on vierasta. Vessapaperin hanstraamisemmekin perustuu muuhun kuin todelliseen tarpeeseen tai pulaan: sitä on tarjolla ja lähes jokaisella suomalaisella myös käsisuihku. Lentokoneiden pysähtyessä väliaikaisesti eikä edes kokonaan monet kirjoittavat mielipidekirjoituksia siitä, miten maailma on pysyvästi muuttunut. Se on outo termi, koska pysyvyys ja muutos ovat tavallaan vastakohtia.

Itse näen muutoksen ja kriisit toisella tavalla ja uskon monen yrittäjän ymmärtävän miksi....

Jatka lukemista...

Etätyö kotona: parhaat työkalut tiimeille ja yrittäjille

Olen työskennellyt tutkijanurani aikana suurissa kansainvälisissä organisaatioissa useissa suurissa tiimeissä, joiden toimipisteet sijaitsivat pitkin Lontoota. Silti hyppäys kotitoimistoon ja etätyöhön oli kolme vuotta sitten paljon suurempi muutos kuin osasin kuvitella. Etätyö kotona tuo kolmen vuoden kokemuksella melko uudenlaisia haasteita suurenkin tiimin väliseen toimistotyöhön verrattuna.

Olen koonnut tähän artikkeliin parhaat työkalut tiimeille sekä yksinyrittäjille erilaisiin kotona työskentelyn aiheuttamiin tilanteisiin, jotta sinun ei tarvitsisi törmätä samoihin ongelmiin, joita minä ja useat muut ovat jo kohdanneet.

Etätyön perusvaatimukset

Usein etätyön kohdalla mietitään heti ohjelmistoja ja pilvipalveluja, verkkoyhteyksiä sekä suljettuja verkkoja, mutta unohdetaan yhdet työssä selviämisen ja...

Jatka lukemista...

Pelkäätkö markkinoida netissä, koska myynti on paha asia?

Kuulostaako tutulta:

"Myyminen on tyrkyttämistä ja manipulointia luopumaan rahasta, jolle olisi muutakin käyttöä."

"Tarjouksiin tarttuva ihminen on tuhlaaja ja myyjä vain rahan perässä."

"Mitähän tuokin taas myy?"

 

Jos tällaiset ajatukset ovat tuttuja edes muiden suusta, oma tuotteen tai palvelun myyminen saattaa tuntua epäluonnolliselta ja vaikealta.

Ensimmäiset puoli vuotta en esimerkiksi itse markkinoinut yritystäni juuri ollenkaan. Sain asiakkaita keskustelujen ja suositusten kautta. Ongelmana oli vain se, että työtilanteeni, yritykseni kasvu ja erikoistumiseni oli kiinni muista ihmisistä sekä tuurista. Töitä oli lähes poikkeuksetta liian vähän tai liikaa kerralla ja kaipasin ennakoitavuutta sekä kasvua. Halusin myös tehdä juuri sellaisia projekteja, jotka koin mielekkääksi.

Digitaalinen markkinointi on yksi paljastavimmista tavoista...

Jatka lukemista...

Rakennatko yritystäsi kokoajan uudelleen alusta?

Haluaisitko joskus, että esimerkiksi yrityksesi ja sen markkinointi olisivat projekteja, jotka tulisivat valmiiksi?

Toivoisitko, että jatkuva säätäminen, paikkailu ja kiire voisivat loppua edes hetkeksi?

Moni etsii kokoajan jotakin uutta tekniikkaa, oikopolkua, työkalua tai ratkaisua, joka mullistaisi asiat ja saisi ne vihdoin muuttumaan: joko siten, että asiakkaita vihdoin tulisi tai niin, että olemassa olevat työt ja projektit saisi hoidettua palamatta loppuun. Toiset taas somettavat kunnes se tuntuu päivätyöltä yrittäen pysyä muuttuvien algoritmien matkassa.

Näin toimii moni työ: aamulla edessä on kasa samoja töitä kuin eilenkin. Tämän ei kuitenkaan pitäisi olla se tapa, jolla valitset rakentaa yritystäsi ja elää elämääsi

Shiny object syndrome: kiiltävän esineen metsästystä kuin harakkana

Markkinoinnissa...

Jatka lukemista...
1 2
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.