Näin tekoäly voi auttaa sinua kirjoittamaan parempaa markkinointisisältöä - ja mitä se ei tee

 

Toimiessani kääntäjänä törmään välillä ihmisiin, jotka luulevat liikoja tekoälystä. Todellisuudessa toki laajasti tiedetään, että ammattitaitoinen kääntäjä, joka tuntee tekstin vaatimukset, on kultaakin kalliimpi löytö ja tulee olemaan sitä vielä pitkään jo sen vuoksi, että algoritmien on äärimmäisen vaikea tarttua nuansseihin tai kulttuurieroihin. Sama pätee vielä pitkälti sisällön kirjoittamiseen.

Algoritmit tulkitsevat ja poimivat hyvin sanoja ja tekstiä oikeisiin kohtiin ja pystyvät jo tulkitsemaan jonkin verran kontekstia. Sen sijaan ne eivät ole hyviä esimerkiksi ymmärtämään, että venäläiselle tai amerikkalaiselle johtajalle voi olla hyvä puhua eri tavalla kuin suomalaiselle tai mikä on asiakastutkimuksen perusteella asiakkaan...

Jatka lukemista...

Google Search Console: kasvata sivuston kävijämääriä maksuttomalla työkalulla

Kun sivusto on saatu kuntoon niin, että se saa aikaan toimintaa ja tuottaa tulosta, seuraava askel on saada sinne kävijöitä. Moni miettii, miten se onnistuu? 

Hakukoneet ovat siihen yksi selkeä reitti. Kirjoittamalla hyvää ja oikealla tavalla optimoitua sisältöä tavoittaa ihmisiä, jotka etsivät esimerkiksi Googlen hausta vastausta ongelmaan tai ratkaisua kiperään tilanteeseen.

Mutta jotta voit tavoittaa näitä kävijöitä, on tiedettävä paitsi sivuston kävijämääristä, mitä hakusanoja todellisuudessa etsitään myös siitä, mitä sivustollasi milloinkin tapahtuu ja miten sinne päädytään.

Yrittäjä, joka osaa tunnistaa hakusanat ja -lauseet, joilla kävijät ratkaisua etsivät, voi saada sivustolleen satoja tai tuhansia kävijöitä useasta blogikirjoituksesta kuukaudessa...

Jatka lukemista...

Copywritingia VAI sisällöntuotantoa? Näin käytät molempia tehokkaasti.

 

Digimarkkinointiin liittyy kaksi erilaista tekstityyppiä, joiden eroa voi olla vaikea hahmottaa, sillä ne molemmat ovat tärkeä osa verkossa tekemistä ja välillä jopa sekoittuvat esimerkiksi verkkosivuilla.

Jokainen markkinoija niihin kuitenkin jossakin vaiheessa törmää: "sisältö" eli englanniksi content ja "myyvän tekstin kirjoitaminen" eli copywriting. 

Tässä artikkelissa selvennän hieman copywritingin ja sisällöntuotannon eroja ja kerron, miksi molemmat ovat yrityksellesi huipputyökaluja ja miten otat ne käyttöön.

 

Copywriting on myyvän tekstin kirjoittamista etenkin silloin, kun tehdään tarjous

Copywriting eli myyvä kirjoittaminen on myyntisivujen, mainosten, myyntivideoiden skriptien ja myyntikirjeiden kirjoittamista käyttäen usein jo useiden kymmeninen vuosien käytössä hyväksi todettuja...

Jatka lukemista...

Mitä jos maksullinen mainostus somessa ja hakukoneessa ei enää toimisi?

Vaatimukset tietosuojasta sen kuin kasvavat ja yrittäjät joutuvat jo miettimään niin tietojen keräämiseen kohdistuvia muutoksia Applen laitteilla kuin monimutkaisempia evästeilmoituksiakin. Se ei ole ihan pieni juttu yrityksille, jotka vastaavat markkinoinnistaan itse.

Tänään aiheena ei kuitenkaan ole pelko tulevasta vaan parempi ja vain vähän erilainen tapa markkinoida asiakkaasi ehdoilla.

Tässä kirjoituksessa kerron ensin, mistä on kyse. Kaikki eivät ole muutoksista nimittäin tietoisia. Sitten käyn läpi, miten asiaan voi suhtautua siten, että otat tulevien ja nykyisten asiakkaiden huolen huomioon ja markkinointisi pyörii silti.

 

Miten voisi suhtautua siihen, että kohderyhmään kuuluvat ihmiset eivät halua olla osa markkinoita esimerkiksi Facebookissa?

Applen iOS14 päivityksen vaikutus mainostukseen, evästeilmoitukset sivustoilla sekä...

Jatka lukemista...

Hakukoneoptimointi opas: yrityksen blogin ja verkkosivusisällön SEO

Jokin aika sitten vain harva yrittäjä ja bloggaaja jaksoi paneutua hakukoneoptimointiin. Yksi syy siihen oli tietenkin se, että sijoittuminen vaikkapa Googlen haussa kirjoittamalla vain kiinnostavasta aiheesta oli paljon todennäköisempää ihan sattumaltakin.

Nykyään hakukoneoptimoinnin tiedetään olevan avain tuhansien ihmisten tavoittamiseen kuukaudessa ja rahanarvoista, mutta siitä liikkuu paljon väärää tietoa ja epämääräisiä ohjeita.

Koska vain harva ymmärtää SEOn (search engine optimisation) merkityksen ja todellisen tehon, ohjeet oli myös aluksi kirjoitettu jokseenkin vaikealla ja teknisellä kielellä.

Niin on vieläkin ainakin sivuston teknisen hakukoneoptimoinnin kohdalla. Siinä puhutaan esimerkiksi sivuston nopeudesta, kuvien koosta ja sellaisesta sivuston rakenteesta, joka hakukoneiden on helppo ymmärtää ja kartoittaa....

Jatka lukemista...

Hakukoneoptimoinnin perusteet: linkit vaikuttavat hakutulosten järjestykseen

Ehkä tiedätkin, että Googlen hakutuloksien muodostamiseen vaikuttaa jopa yli 200 eri muuttujaa. Se on aivan liian paljon, jotta voisit ottaa ne yksi kerrallaan huomioon yrityksesi sivuston kehittämisessä. Siksi on hyvä uutinen, että sinun ei suurimmassa osassa tapauksia tarvitse tehdä mitään läheskään niin monimutkaista.

Sijoittumisessa Googlen hakutuloksissa on pitkälti kyse siitä, että sivun ja sivuston sisältö on hyödyllistä sekä skiinnostavaa, teksti rakenteeltaan selkeää ja sivu on toteutettu niin, että se ei ole esimerkiksi erityisen hidas tai toimi huonosti kännykässä. Lisäksi sisällön täytyy vastata jotakin hakusanaa, jota joku hakukoneen hakuun todella syöttää. 

Mutta yleensä ennenkuin hakukoneet löytävät sivun, sille täytyy osoittaa jokin linkki. Linkkien merkitys on muutenkin...

Jatka lukemista...

Pelkäätkö, että ihmiset eivät tykkää markkinoinnistasi ja sanovat pahasti?

Tänään haluan puhua siitä, miten yksi hetki ja lausahdus voi muuttaa ihmisen koko elämän suunnan. Syy, miksi haluan puhua tästä on se, että moni pelkää, minkä reaktion oma markkinointi saa.

Mitä, jos joku sanoo pahasti tai ei tykkää?

 

Tänään aamulla olin saanut kaksi naurunaamaa erääseen markkinointipostaukseeni, jolla puhuin itse videolla. Se olisi joskus syönyt minua sisältä: olisin miettinyt pitkään miksi. Nykyään tiedän paremmin. Ensireaktiot eivät ole henkilökohtaisia, vaikka niitä jopa väitettäisiin sellaisiksi. Niillä ei myöskään ole väliä.

Ihmisten reaktiot ja kommentit ovat lahjoja, jotka voit hyväksyä ja kantaa mukanasi tai kiittää lahjasta ja antaa heidän pitää se omana riesanaan. Nämä ihmiset eivät ole niitä, joita...

Jatka lukemista...

Tekeekö raha onnelliseksi? Tiede vastaa.

Raha ei tee onnelliseksi tai rahalla ei voi ostaa onnea on tunnettu sanonta. Toisaalta rahalla voi kuitenkin ostaa monia asioita, jotka varmasti lisäävät onnellisuutta ja tyytyväisyyden tunnetta omaan elämään. Rahalla ei helposti ja automaattisesti saa onnellista perhettä, kokonaisvaltaista mielenrauhaa tai hyviä ystäviä. Mutta asettaessaan ne tavoitteekseen, raha voi antaa paremmat mahdollisuudet tavoitella useimpia asioita.

Moni yrittäjä asettaakin rahan tärkeimmäksi tavoitteekseen ja se on aivan luonnollista. Alussa on tieysti saatava oma toiminta kannattavaksi ja yritys elää rahasta. Usea yrittäjä kuitenkin myöntää myös jossakin vaiheessa, että pelkkä raha ei riitä motivaatioksi työn haasteissa ja tylsienkin tehtävien edessä. Ehkä raha ei siis olekaan hyvä pitkän tähtäimen tavoite…?

...

Jatka lukemista...

Kaksi tapaa saavuttaa tavoitteesi todennäköisemmin

 

Tavoitteiden saavuttamiseen vaaditaan työtä, määrätietoisuutta ja sitoutumista aikaansaamiseen. Miksi jotkut saavuttavat tavoitteensa kompastumatta matkalla haasteisiin ja tekevät isojakin juttuja helpon oloisesti?

Ensin täytyy tietysti olla tavoite ja motivaatiota työskennellä sen eteen. Kun jätetään pois laskuista ne, jotka haahuilevat päämäärättömästi, on tutkimusten mukaan kaksi asiaa, jotka tähän vaikuttavat eniten.

 

Tavoitteiden saavuttamisessa onnistuvat ne, joilla on jonkinlainen vastuuvelvollisuus ja kannusteita jatkamiseen

Hyvät yritysvalmentajat tai personal trainerit saavat aikaan näkyvää ja tuntuvaa muutosta nopeasti. Paitsi että he ovat matkalla mukana tsemppaamassa, hyvät valmentajat pitävät sinua myös vastuussa siitä, että etenet sovitulla tavalla.

Tuottoa valmennuksesta suitsutetaan...

Jatka lukemista...

Miksi hyviä ideoita tulee yöllä, kävelyllä tai laiturin nokassa: miten valjastat prosessin käyttöösi?

Jotkut pitävät muistikirjaa yöpöydän äärellä, koska heräävät yöllä hyvä idea tuoreena mielessä. Toiset keksivät uutta tai ratkaisevat ongelmia yhtäkkiä vaikkapa lenkillä, kävelyllä luonnossa, laiturin nokassa, suihkussa tai hiihtämässä.

Miksi hyviä ideoita syntyy juuri silloin ja miksi ne eivät nouse pintaan, kun tarvitsemme ahaa-elämyksiä ja nopeita ratkaisuja?

Jokainen yritys kaipaa innovaatiota ja uusia tuoreita hyviä ideoita. Vaikka idealla ei ole rahallista arvoa, sen toteuttaminen voi olla ero kasvavan ja onnistuvan yrityksen tai paikalleen jämähtävän epäonnistuvan yrityksen välillä. Tässä artikkelissa käyn läpi, mitä voit tehdä kannustaaksesi uusien idoiden pulpahtamista pinnalle arjessa ja työssä.

Miten uusia ideoita tutkimuksen mukaan oikeasti syntyy?

Oletko...

Jatka lukemista...
1 2 3
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.